الگوریتم نشستن در اتوبوس – نیمه پر لیوان – کابوس فنلاندی ها

روزنگاشته امروز به الگوریتم فنلاندی ها در سوار اتوبوس شدن اختصاص دارد.
ابتدا یک نگاه سرتاسری و یافتن اولین جای خالی خواهد بود. جایی خالی است که دو صندلی خالی باشد!
بعد اگر همه صندلی ها پر بود (یعنی نیمه پر) نوبت به پروسس کردن و بهینه سازی می رسد. جایی که مثلا نفر کناری ظاهر آرامی داشته باشد یا خارجی باشد یا کیفش کمی از صندلی بغلی را اشغال کرده باشد یا نباشد. حتی داشتن ته ریش و نداشتنش بر این که صندلی کناری تان پر شود تاثیر می گذارد.
زمانی که یک صندلی پر (یک صندلی پر و خالی) خالی شود. و کنار شما کسی نشسته باشد، او به آن محل جابجا می شود.
اگر بین نیمه پر و خالی لیوان شک کردید یاد قانون نانوشته صندلی های اتوبوس در فنلاند بیافتید. حتی در واقع نیمه خالی لیوان هم خالی نیست بلکه با هوا پر شده است.
البته باید در خاطر داشت که زمانی که مست باشند دقیقا برعکس می شود یا حتی می توان گفت الگوریتم خاصی وجود نخواهد داشت یعنی حتی ممکن است وادارت کنند که کیفت را از صندلی مجاور برداری تا پیشت بنشینند و گاهی با انگلیسی دست و پا شکسته بخواهند ارتباط برقرار کنند.
البته بزرگ و کوچکی شهر و یا میزان بین المللی بودن شهر در نوع الگوریتم ها اثر گذار است.
عکس ها از کتاب طنزی به نام Finnish Nightmares برداشته شده است.
پی نوشت: جدا از شوخی، فنلاندی ها همه این طور نیستند و این خصوصیات فقط در فنلاندی ها دیده نمی شود. شاید انتخاب واژه ی درونگرا به واقعیت نزدیک تر باشد. درونگراها ترجیح می دهند که فاصله بیشتری با افرادی که غریبه هستند حفظ کنند. فنلاندی ها درونگرا تر هستند از ملت هایی که در مدارهای جنوبی تر زمین زندگی می کنند به دلیل سرمای نسبی هوا و دور بودن فاصله های زندگی از هم. یکی از دلایل موفقیت Nokia که پیش از تولید گوشی تلفن لاسیتک ماشین می ساخت، هم همین بود که چنین مساله ای را حل می کرد و ظاهرا اولین دستگاه گوشی را که قابلیت ارسال SMS داشت را هم نوکیا ساخته است. البته برخی احتراع اس ام اس یا پیام کوتاه را برای اولین بار به ماتّی ماکُّنِن Matti Makkonen نسبت می دهند. اما چون بین علما اختلاف است به نظر می رسد که Friedhelm Hillebrand و Bernard Ghillebaert اولین بار این مفهوم را در ۱۹۸۴ مطرح کرده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.