فنلاند نامه – خورشید شبانگاهی، شب های روشن

مطابق خبرگذاری صدا و سیمای فنلاند،«در شمالی ترین نقاط فنلاند، اوتس یوکی Utsjoki خورشید تقریبا از ۱۷ می تا ۲۷ جولای غروب نمی کند و شب های روشن وجود دارد. خورشید شبانگاهی در تابستان در مناطق بالاتر از نوار قطبی دیده می شود. اما با توجه به انعکاس نور در آسمان تا ۱۰۰ کیلومتر پایین تر از دایره ی قطبی نیز شب های روشن را می توان دید، که عملا یک شب در سال (بلندترین روز سال) می توان خورشید شبانگاهی را نظاره کرد.»

در هلسینکی اما که در جنوبی ترین نقاط فنلاند واقع است و تا شمالی ترین نقطه ی فنلاند Nuorgam نوئورگام ۱۳۱۰ کیلومتر فاصله دارد در اول تیرماه هوا برای چند ساعت به شکل گرگ و میش پیش از غروب آفتاب تاریک می شود و دوباره آفتاب سربرمی آورد.

کاریگاسنیمی Karigasniemi  ظاهرا نزدیکترین نقطه ی فنلاند به نقطه ای است که به طور عام شمالی ترین نقطه ی اروپا در نروژ یعنی نُردکاپ Nordkapp در نظر گرفته می شود و از طریق زمینی با آن فقط ۲۹۲ کیلومتر فاصله دارد. البته شمالی ترین نقطه ی واقع در خاک اروپا که از طریق زمینی قابل دسترسی است واقعا نردکاپ نیست بلکه کینارودن Kinnaroden که به انگلیسی Cape Nordkinn نامیده می شود است. درست است کمی پایین تر از نردکاپ است اما نرد کاپ در یک جزیره واقع است و به طور طبیعی جزئی متصل به خاک اصلی اروپا نیست.

جالب است بدانید که بین شمالی ترین و جنوبی ترین نقطه فنلاند ۱۴۱۰ کیلومتر فاصله زمینی وجود دارد یعنی بین نوئورگام و هانکو.

در تصویر زیر حرکت خورشید را در آسمان در شب های روشن می توانید مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.